Wat eten we vanavond gezond

Gezond eten is de basis van een gezond leven. Als ouder weet je dat. Maar het is lastig om iedere dag iets gezonds op tafel te zetten dat door iedereen gewaardeerd wordt.

Wat eten we vanavond gezond gaat niet alleen over vanavond, maar ook over morgenavond en de avonden daarna.

Want hoe naar het ook is, ons oerbrein wil nu eenmaal liever ongezond, vet- en suikerrijk eten.

Wat eten we vanavond gezond! Gatver.
Wat eten we vanavond gezond! Gatver, doe mij maar iets lekkers.

Maar stel je eens voor dat je een kneiter gezonde maaltijd op tafel hebt gezet waarvan iedereen smult. Hoe super is dat?

Ik ga je niet helpen met een recept, maar ik geef je een structurele oplossing.

Wat eten we vanavond gezond

Gezond eten biedt veel voordelen. De meeste daarvan ken je al: je valt af, bouwt weerstand op, krijgt een gezonde darmwerking, risico’s op verschillende ziektes nemen drastisch af, en ga zo maar door.

Het probleem is dat de voordelen hier niet direct merkbaar van zijn. Het zijn voordelen op langere termijn. Bovendien zijn al die voordelen ‘gewoon’ als je gezond leeft.

Waarom is ongezond zo onweerstaanbaar?

Als je je laat gaan, maak je veel makkelijker ongezonde keuzes. Ik ga proberen je te laten begrijpen waarom we zo aangetrokken worden door ongezond eten.

De mens loopt al een tijdje rond op aarde. Pas de laatste eeuwen zijn we voedsel gaan verbouwen en zijn we in staat voorraden op te bouwen waarmee we tijden van schaarste kunnen overbruggen.

Dat was in onze begintijd niet zo. Onze oudste hersenen, het oerbrein of ook wel reptielenbrein genoemd, reageert direct op alles wat calorierijk is. Onze overleving was tenslotte afhankelijk van de inname van voldoende calorieën.

Zodra we vet eten zien, lekkere koekjes voorgeschoteld krijgen of heerlijke verse broodjes bij de bakker ruiken, komen de hormonen vrij. En hoewel we beseffen dat het ongezond is, schreeuwt ons instinct dat besef te negeren en te gaan eten.

Hoe ouder je wordt, hoe wijzer. Ook neemt bij de meesten de wilskracht en daarmee de weerstand toe. Maar de oerkrachten zijn sterk en dat maakt dat we van die ongezonde dingen snel een volledig bevredigd gevoel krijgen.

Wat is gezond eten?

Gezond eten heeft niet een eenduidige definitie. Het bestaat uit meerdere elementen die je op een goede manier moet combineren. En zelfs de wetenschap is nog lang niet uitontwikkeld over dit onderwerp.

Wat we al wel redelijk goed weten is wat niet goed voor ons is. Wat niet goed is zijn:
  • transvetten
  • suikers
  • snelle koolhydraten
Waar twijfel over bestaat zijn:
  • koemelkproducten
  • producten die gluten bevatten
  • suikervervangers (zoetstoffen)
En voeding waarvan we redelijk zeker van zijn dat het gezond is zijn:
  • groenten
  • fruit
  • volkoren producten
  • noten en zaden

Uit onderzoek blijkt ook dat het voor de vertering van de verschillende voedingsstoffen goed is om niet alles te combineren.

Zo kun je koolhydraatrijke producten het best alleen combineren met groenten. Eiwitten kunnen goed gecombineerd worden met vetten en ook met groente.

Wat is lekker en gezond om te eten

Als je kennis wilt maken welke combinaties goed voor je zijn, raad ik aan om het 21 dagen programma van Overload Worldwide te proberen. Het programma is gratis, maar ze stimuleren je ermee verdere aankopen bij ze te doen. Het is leerzaam en geeft inzicht. Ik heb het ook gedaan.

Tijdens het 21 dagen programma van Overload Worldwide nam ik de koolhydraat rijke voeding als tussendoor snacks in de ochtend en in de middag. Ik combineerde ze met sportactiviteiten en nam ze meestal na afloop. Een lekkere beloning voor een gezond gewoontegedrag.

De overige maaltijden waren juist koolhydraat arm.

Die koos ik aan de hand van het weekmenu van Menuut.nl.

Menuut.nl geeft iedere week een menu van 3 maaltijden per dag voor 5 dagen in de week. Je kunt maaltijden die je lekker vindt bewaren en je kunt een flink aantal weken terugkijken. De gerechten zijn super gezond, koolhydraatarm, bevatten weinig gluten en nachtschadegewassen. Ze maken je gewoon blij en gelukkig.

Wat vooral belangrijk is, is dat de meeste gerechten gewoon lekker smaken en er heerlijk uitzien. Ook de kinderen krijgen trek van de lekkere geuren die zich door het huis verspreiden.

De combinatie van het 21 dagen programma en de weekrecepten van menuut.nl is me uitstekend bevallen.

Wat doet gezond eten met je lichaam

  • Door vooral gezond te eten verlies je op natuurlijke manier je overgewicht.
  • Gezond eten help bij het voorkomen van ziektes zoals obesitas, hartkwalen, diabetes type 2 en zelfs sommige vormen van kanker.
  • Het verbetert de goede werking van je darmstelsel.
  • Je botten, gewrichten en tanden blijven beter.
  • Je slaapt beter.
  • Je hebt meer energie.
  • Je hebt geen last van middag-dipjes.
  • Je hersencapaciteit neemt toe.
  • Je stress levels gaan omlaag.
  • Je wordt gewoon blij.

Makkelijk gezond eten

Mijn aanrader voor gemakkelijk en gezond eten is dus:

De weekmenu’s van menuut.nl. Er hoort een app bij en die is fantastisch. Je kunt de hoeveelheden makkelijk aanpassen en kookinstructies zijn heerlijk duidelijk, met ingrediënt vermelding per stap. Je kunt de app op je mobiel, maar ook op je laptop gebruiken.

Het meest gekozen abonnement is het maandabonnement van € 9,95. Dit is maandelijks opzegbaar.

Een jaarabonnement kost € 99,50.

Ik mag je volledig gratis een proefmaand aanbieden!

De andere is dus het 21 dagen programma van Overload Worldwide, hoewel de doelgroep van Overload Worldwide eigenlijk personal trainers is.

Overload Worldwide geeft trainingen aan trainers. Ze zijn gespecialiseerd in het opleiden van personal trainers en hebben de wereld aan kennis over trainingsprogramma’s, maar ook over de beste bijbehorende voeding. Ze verkopen uitstekende supplementen.

Voor mij was het opmerkelijk dat ze totaal niet praten over de hoeveelheden die je mag eten. Sterker nog: volgens hun programma mag je geen honger hebben. Hoe cool is dat.

Onderaan deze pagina van Overload Worldwide vind je het 21 dagen voedingsprogramma.

Voedingsgroepen en samenstelling

Bij de samenstelling van het menu gaat Overload Worldwide uit van 4 voedselgroepen:

  1. eiwitten
  2. groente
  3. vet
  4. koolhydraten

Het belangrijkste is dat je in de samenstelling de groep koolhydraten alleen mag combineren met groente. Dit is dus nogal verschillend van de maaltijdsamenstelling van de gezondheidsraad. Zij adviseren de schijf van vijf toe te passen op iedere maaltijd.

Groep 1: Eiwitten

Eiwitten, of proteïnen [#], zijn erg belangrijk voor ons lichaam. Het zijn de bouwblokken van de cellen.

Je vindt ze in de volgende producten:

  • kwark
  • ei
  • vlees
  • vis
  • gevogelte
  • tofu
  • tempeh
  • proteïne poeders
  • proteïne repen

Groep 2: Groente

Je zou zeggen dat dit voor zich spreekt, maar sommige groente vallen onder de koolhydraten en enkele zelfs onder vetten. Ook groente bevat koolhydraten, eiwit en vet. De hoeveelheden zijn zo laag, dat ze een aparte groep vormen.

Voorbeelden van bekende groente hoef ik denk ik niet te geven, maar er zijn zat twijfelaars. In dit eetpatroon vallen de producten in deze lijst onder de groente.

  • winterwortel
  • radijs
  • pastinaken
  • knolselderij
  • asperges
  • zoeteaardappel (alleen kleine hoeveelheden)
  • Olijven

Groep 3: Vetten

Vetten zijn vet belangrijk [#]. Niet alleen heb je lichaamsvet in voldoende hoeveelheid nodig, ook is het een belangrijk bestanddeel in onze voeding. Niet alle vetten, want er zit echt vet slecht spul tussen. Lees ook het blog over wat je vooral niet moet eten.

Goede vetten die geschikt zijn in dit eetpatroon vind je in:

  • Avocado
  • Noten
  • Goede olijfolie
  • Kokosolie
  • Sesamolie

Groep 4: koolhydraten

Koolhydraten geven ons het snelst en makkelijkst energie. Het is groep 4 omdat het ook de laatste groep is die in grote hoeveelheden aan ons dagelijkse dieet zijn toegevoegd de laatste eeuwen. Vooral de geraffineerde koolhydraten die alles zo lekker zoet maken, worden veel te veel geconsumeerd.

Dagmenu samenstelling

Ontbijt

Ontbijt mag bestaan uit eiwitten, groente en vetten.

Ik nam meestal magere kwark met walnoten.

Ook nam ik koolhydraatarme magnetronbroodjes van amandelmeel of kokosmeel. Je hebt deze broodjes in 2 minuten vers en warm op je bord liggen.

Snack

De snack moet bestaan uit koolhydraten en groente.

Er mag per se geen vet in zitten.

Ik nam de meeste dagen gewoon een appel.

Lunch

De lunch wordt weer samengesteld uit eiwitten, groente en vetten

Mijn lunches zijn altijd uitgebreid en ik neem de tijd voor de bereiding. Deze keer moest ik ook een aantal dagen mee naar het wedstrijdzeilen van een dochter. Die dagen nam ik een weipoeder shake met een beetje karnemelk en verder aangelengd met water mee. Ook nam ik 2 magnetronbroodjes van amandelmeel of kokosmeel mee.

Middag snack

Dit is ook een snack met koolhydraten en groente.

Mijn middag snack was meestal een banaan.

Diner

Het diner wordt weer samengesteld uit eiwitten, groente en vetten.

Voor mijn diner nam ik een maaltijd van Menuut.nl. Ik zorg er voor dat we 3 keer in de week vegetarisch eten en dat mijn gezin het lekker vindt. Dankzij Menuut.nl had ik regelmatig succes.

Snack

De laatste snack van de dag is ook van eiwitten, groente en vet. Een kleine portie noten kan dus prima.

De laatste snack nam ik niet. Die ging er niet meer in.

Variëren

De bovengenoemde manier van eten is uitstekend als je een fysiek actief leven leidt. De snacks overdag zijn geschikt voor wat extra energie en spierherstel rond de trainingen. Doe je die trainingen niet, dan moet je denk ik toch een beetje letten op de hoeveelheden koolhydraten en calorieën die je inneemt.

Sowieso adviseer ik variatie in ieder eetpatroon. Wissel de 3 maaltijden per dag gerust een tijdje in voor de 5 maaltijden van Overload Worldwide, maar ga vervolgens ook een periode Intermittent Fasten en aansluitend een periode de schijf van 5 gebruiken.

Op die manier geef je je lichaam weinig kans om ergens aan te wennen. Je blijft je lijf prikkelen en daarmee stimuleren. Het is naar mijn mening en ervaring de beste manier om fit en gezond te blijven.

Conclusie

  • Gezond eten doe je door de goede ingrediënten te gebruiken en de slechte te laten liggen
  • Je stimuleert gezinsleden door voldoende gezonde vetten te gebruiken en lekker ruikende maaltijden te bereiden.
  • Gezond eten is gewoon goed voor je. Toch kies je snel ongezond omdat ons oerbrein dat nu eenmaal stimuleert. Besef dus dat je reptielenbrein aan het praten is als je die ongezonde snack niet kan laten liggen.
  • Let op bij de samenstelling van je gerechten. Combineer niet zomaar alles.
  • Varieer in je dieet en manier van eten.

Belangrijke links

Menuut.nl algemeen

Menuut.nl maandabonnement

Menuut.nl jaarabonnement

Overload Worldwide


Hey,

Als je dit leuk vond om te lezen en je hebt er wat aan gehad, dan zou ik het enorm waarderen wanneer je het met je vrienden wilt delen.

Hiermee help je me mee de wereld een gezondere plek te maken, één persoon per keer.

Super tof van je,

Frank

Stuur me een bericht met messenger of e-mail

Avitar Frank

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.