Slechte conditie

Het belang van fysiek fit zijn

Als je je goed in je vel en energiek wilt voelen, dan is het belangrijk dat je dagelijks aan beweging doet.

Hier staat geen leeftijd op, want zowel jongeren als ouderen profiteren van een gezond lichaam en een gezonde geest. Leer in dit artikel waarom het zo belangrijk is je slechte conditie te verbeteren.

Slechte conditie
Slechte conditie?

Kenmerken slechte conditie

Een slechte conditie kenmerkt zich door verschillende signalen. Deze tekens kunnen van buitenaf zichtbaar zijn, maar ook van fysiologische aard zijn. De zichtbare kenmerken gaan van zwaarlijvigheid tot een moeizame ademhaling en stemmingswisselingen.

Fysiologische kenmerken van een slechte conditie zijn prikkelbaarheid, slapeloosheid, een hoge bloeddruk, diabetes type 2, vaat- en hartaandoeningen, malaise of een verhoogde hartslag in rust. Maar ook een depressie kan aan de oorsprong liggen van een slechte conditie.

Onderzoek heeft aangetoond dat fysieke activiteit deze tekenen en symptomen kan voorkomen, verminderen of zelfs omkeren.

Wat is een goede conditie?

Een goede conditie betekent het hebben van de energie en kracht om fysieke activiteiten uit te voeren. Bovendien zijn er veel voordelen aan een goede conditie verbonden, waaronder je gelukkiger voelen, meer energie hebben en beter in staat zijn om je te concentreren. Ook kan het de slaap, het stressniveau en de hersenactiviteit verbeteren.

Kracht, snelheid, coördinatie, nauwkeurigheid, behendigheid en balans zijn de kenmerken van fysiek fit zijn. Deze kenmerken worden ontwikkeld door oefening en herhaling. Uithoudingsvermogen, kracht en flexibiliteit zijn natuurlijke vaardigheden die door oefening en training worden ontwikkeld.

Waarom je conditie verbeteren?

Een goede conditie verbetert de longen, het hart, de botten, spieren en gewrichten. Het verlaagt ook het risico op hartaanvallen, het krijgen van diabetes of een hoge bloeddruk en bepaalde vormen van kanker.

Belangrijk om te weten als je je conditie wilt verbeteren, is dat je het stapsgewijs doet en het is altijd beter om hierover met je huisarts te praten.

Slechte conditie gevolgen

Heel wat gevolgen van een slechte conditie werden hierboven al vermeld. Maar waar we het nog niet over hebben gehad, is een slechte conditie en hartkloppingen. Als je een slechte conditie hebt, is de kans op hartkloppingen groter dan bij het hebben van een goede conditie als je gaat bewegen. Dit komt doordat je veel meer inspanning moet leveren om de klus te klaren of om te sporten.

En doe je regelmatig aan beweging en merk je plots conditieverlies, dan kan een onregelmatige hartactiviteit de oorzaak zijn van hartkloppingen. Het is dus niet alleen belangrijk om op je voeding te letten als je je conditie wilt verbeteren of je conditie op peil wilt houden, maar ook dat je regelmatig op controle gaat bij je huisarts.

Tips om fitter te worden

Fysiek fit worden lijkt misschien een steile berg om te beklimmen, omdat je misschien niemand hebt die je motiveert of samen met jou de uitdaging wil aangaan. Er zijn echter eenvoudige dagelijkse activiteiten die kunnen worden uitgevoerd om je fysieke fitheid te verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld matige aerobe activiteiten doen, zoals joggen, wandelen of zwemmen. Dit gedurende minstens twee tot drie uur per week. En beweeg je niet graag alleen, kijk dan of je lid kan worden van een vereniging in je buurt. Op die manier leer je ook nieuwe mensen kennen.

Je kunt ook meer krachtige activiteiten doen, zoals hardlopen, gedurende minstens 75 minuten per week. Kinderen moeten minimaal een uur per dag matig tot intensief bewegen.

Natuurlijk moeten ouderen rekening houden met de mogelijke tol die plotse en krachtige lichaamsbeweging kan hebben. Daarom moet je de juiste voorzorgsmaatregelen nemen. Zo hebben 60-plussers een verminderd aandeel lichaamsvocht en dit kan bijdragen aan uitdroging tijdens lichamelijke activiteit. Je moet dus altijd water bij je hebben tijdens het joggen.

Ook kunnen oudere personen enig zintuiglijk verlies ervaren, zoals verminderd gezichtsvermogen en evenwicht.

Dus, als je last hebt van een van deze problemen, jog dan bij daglicht wanneer het zicht goed is en stop als je je duizelig of moe begint te voelen. En als je last hebt van longproblemen zoals COPD, ga dan niet hardlopen met hoge intensiteit, want dit kan ervoor zorgen dat je nog meer moeite krijgt met ademhalen.

Veel gestelde vragen

Hoe lang duurt het om je conditie te verbeteren?

Om je conditie te verbeteren, moet je je minstens aan de beweegnorm houden. Dat levert binnen een paar weken al duidelijk merkbaar resultaat op.

Waarom wordt mijn conditie niet beter?

Het kan zijn dat je begin conditie zo slecht is dat een onderzoek nodig is. Het is goed om te weten of er misschien iets anders aan de hand is. Een programma op maat kan oplossing bieden.

Hoe hoog moet je hartslag zijn om je conditie te verbeteren?

Om je conditie effectief te verbeteren, train je het best tussen de 70% en 85% van je maximale hartslag. Bereken je maximale hartslag hier.


Hey,

Als je dit leuk vond om te lezen en je hebt er wat aan gehad, dan zou ik het enorm waarderen wanneer je het met je vrienden wilt delen.

Hiermee help je me mee de wereld een gezondere plek te maken, één persoon per keer.

Super tof van je,

Frank

Stuur me een bericht met messenger of e-mail

Avitar Frank

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.