Overgewicht aanpakken? Goed nieuws!

Een toename in je lichamelijke activiteiten doet veel meer voor je gezondheid dan een afname van je gewicht.

Onderzoek wijst uit dat mensen met overgewicht, die lichamelijk actief zijn, gezonder en langer leven dan mensen zonder overgewicht, maar die niet actief zijn. Ben je te zwaar, maar wil je toch graag langer, fitter en gezonder leven, dan moet je zorgen dat je beweegt. Overgewicht aanpakken komt op de tweede plaats.

Overgewicht aanpakken? Afvallen is niet nodig.

Meestal wordt gekozen voor diëten als methode voor gewichtsverlies. Heel vaak wordt het afvallen ook gecombineerd met meer lichamelijke activiteiten. Uit het bovengenoemde onderzoek blijkt dat van afvallen niet duidelijk is vastgesteld dat het een positieve werking heeft op de gezondheid. Het actieve leven is de reden van verbeterde levensverwachting. En dat is goed nieuws!

De conclusies uit een groot meta onderzoek gepubliceerd in iScience van een groot aantal onderzoeken naar de medische gevolgen van obesitas, zijn duidelijk. Gericht afvallen levert geen gezondheidsvoordelen op, op gewicht blijven en gaan sporten en bewegen wel.

Jo-jo effect afvallen voorkomen

De beste manier om het jo-jo effect te voorkomen, is stoppen met diëten.

Onderzoek wijst uit dat diëten leidt tot het jo-jo effect en zelfs obesitas. Wat wel werkt is meer bewegen. Het staat vast dat sport en beweging bijdragen aan een fit, blij en lang leven.

In de afgelopen 40 jaar is het aantal mensen met obesitas in de westerse landen meer dan verdubbeld. In diezelfde periode is ook het aantal mensen met pogingen gewicht te verliezen explosief gegroeid.

In de praktijk blijkt helaas dat diëten alleen op korte termijn effect heeft. Alle diëten zijn gebaseerd op een negatieve calorieën balans. Dat betekent dat je gedurende het dieet meer calorieën verbrandt dan dat je inneemt. Dat is niet vol te houden.

Ons oerbrein is gericht op overleven en een calorieën tekort willen we instinctief niet. Als we dan na een periode van tekort eindelijk ons streefgewicht bereikt hebben, vallen we snel terug in oude gewoontes. De verloren kilo’s zitten er zo weer aan en vaak nog een paar extra.

Uit onderzoek in Australië blijkt dat de kans op obesitas bij mensen die een dieet gevolgd hebben, 1,9 tot 3,2 keer hoger is dan bij mensen die geen dieet hebben gevolgd.

Als je meer wilt weten over de achtergronden van het jo-jo effect, raad ik je aan het boek van Daan Remarque te lezen. Het heeft de toepasselijke titel: Het jo-jo effect.

Overgewicht gevolgen

Vergelijkbaar met de meest slechte gewoontes zoals roken, blijkt dat ernstig overgewicht gelinkt kan worden aan een zorgwekkende hoeveelheid gezondheidsproblemen: hartklachten, diabetes, te hoog cholesterol, hoge bloeddruk, slaapapneu, galstenen, nierstenen, onvruchtbaarheid, erectieproblemen en verschillende vormen van kanker.

Daarnaast vind je de mentale en sociale problemen zoals onzekerheid, schaamte, verhoogde kans op depressie en een laag zelfbeeld.

Afvallen en sporten

Maar als je nu overgewicht hebt, kun je je gezondheid verbeteren door meer te gaan bewegen. Meer bewegen leidt niet direct tot gewichtsverlies, maar de gevolgen voor je gezondheid kun je zo goed als wegnemen.

Sporten kan dus helpen bij afvallen, maar richt je niet op verminderen van gewicht, richt je op je conditie.

Hoeveel bewegen per dag

Als je wilt weten hoeveel je per dag moet bewegen, lees dan het blog over de beweegnorm. Het komt neer op 30 minuten per dag matig intensieve beweging. Kies iets wat je leuk vindt en wat je gemakkelijk uit kan voeren. Daarmee verhoog je de kans dat het een gewoonte wordt.

Actief leven

Vertrouw niet op wilskracht als je besluit een actief leven te gaan leiden. Wilskracht is uitstekend als het gaat om eenmalige gedragingen zoals bungeejumping. Als je echt graag wilt, lukt het je vast, maar of het een gewoonte wordt…

Om te beginnen met een actief leven, heb je wel wat aan wilskracht en motivatie. Maar om het vol te houden moet het een gewoonte worden. Een gedrag dat je vaak herhaalt en waar je een prettig gevoel bij krijgt, kan veranderen in een gewoonte. Het prettige gevoel is nodig. Zonder de beloning, is de kans erg klein dat het een gewoonte wordt.

Dagelijks bewegen

Begin met kleine aanpassingen in je dagelijkse ritme. Ga bijvoorbeeld voortaan met de fiets boodschappen doen als je nu gewend bent de auto te pakken. Of als je toch met de auto gaat, parkeer hem dan net wat verder weg zodat je enkele tientallen meters extra moet lopen. Doe dat met een stevig tempo en laat iedereen zien dat je dat moeiteloos doet. Geniet even van dat lekkere gevoel.

Bouw deze successen langzaam uit naar meer. En als je merkt dat iets je tegen gaat staan, kies dan wat anders.

Slow Sports

Een opkomende trend is Slow Sports. Verspreid over Nederland zijn verschillende afdelingen waar je je bij kunt aansluiten. Slow Sports is een combinatie van verschillende bewegingsvormen met speciale aandacht voor conditie, lenigheid en kracht. Je doet alles in je eigen tempo en onder professionele begeleiding. Slow Sports staat voor genieten en ontspannen bewegen in de buitenlucht.

Slow Sports helpt mensen van actief zijn een goede gewoonte te maken.

Conclusies

Gericht afvallen leidt niet tot blijvende gewichtsafname. Het leidt tot het jo-jo effect of obesitas en is juist niet gezond.

Lichamelijke activiteit verlaagd de kans op ziektes die geassocieerd worden met obesitas. De ziektes komen door gebrek aan lichamelijke activiteit, niet door het overgewicht.

Probeer van sport en beweging een gewoonte te maken door het regelmatig te doen. Begin met kleine stapjes waar je bewust blij van wordt en bouw het dan langzaam uit.


Hey,

Als je dit leuk vond om te lezen en je hebt er wat aan gehad, dan zou ik het enorm waarderen wanneer je het met je vrienden wilt delen.

Hiermee help je me mee de wereld een gezondere plek te maken, één persoon per keer.

Super tof van je,

Frank

Stuur me een bericht met messenger of e-mail

Avitar Frank

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.