Hoeveel water per dag drinken

Na zuurstof is water het belangrijkste wat we nodig hebben. Met te weinig water word je zwak en loopt je gezondheid grote risico’s. Hoeveel water per dag drinken we en waarom. Wat kan er aan de hand zijn als je heel vaak dorst hebt en wat zijn goede alternatieven als je water drinken saai en niet zo lekker vindt.

Dit blog geeft antwoord op die vragen. Het is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Hoeveel water moet je drinken per dag

Drink als je wakker wordt 2 glazen water. Drink voor iedere maaltijd een glas en drink tijdens of na afloop van de maaltijd nog een glas. Bij 3 maaltijden per dag zit je dan op 6 glazen. Tel daar nog een paar koppen koffie en thee bij op en je hebt ruim 2 liter op. Dat is in overeenstemming met de algemene richtlijnen van het voedingscentrum. Zij schrijven 1,5 tot 2 liter water per dag voor [#].

Verder hoeft het geen water te zijn. Alle vloeistoffen tellen mee in de vochtinname. Zelfs sommige groenten en fruit zijn zo rijk aan sap dat je ze bij de hoeveelheid ingenomen vloeistof kunt optellen.

Bedenk wel dat suiker en zoetstofhoudende dranken niet per se goed voor je zijn. Ook een teveel aan cafeïne is niet goed. Je lichaam raakt er opgewonden van en het kan de kwaliteit van je nachtrust op een negatieve manier beïnvloeden.

Waarom water drinken

  1. We gebruiken water bij het regelen van onze lichaamstemperatuur. Door te zweten verdamp je vocht op je huid. Daarmee koelt je lichaam af. Zweet je meer, drink dan ook meer.
  2. Het beschermt je lichaam. Gewrichten worden gesmeerd. Organen en weefsel krijgen er dempend vermogen door.
  3. Het zorgt voor traanvocht in je ogen en voorkomt dus droge ogen.
  4. Voldoende vocht in je lichaam is goed voor de callogeen productie. Behalve dat callogeen belangrijk is voor de elasticiteit van je botten, spieren en gewrichten, geeft het ook stevigheid en elasticiteit aan je huid. Je huid wordt er dus mooier van.
  5. Water is ook de basis van speeksel dat aan de basis staat van voedselvertering
  6. Water is het transportmedium voor stofjes van en naar je cellen. Je nieren filteren de afvalstoffen eruit. Voldoende water is dus belangrijk voor de goede werking van de nieren, anders vergiftig je je lichaam. Donkere urine is een aanwijzing van uitdroging.
  7. Water zorgt ook voor flexibiliteit in je darmen. Je darmen kunnen daardoor de samentrekkende bewegingen beter maken en dat is goed voor je stoelgang.
  8. Als je actief sport, verbruik je veel vocht via zweet en via je ademhaling. Hoe minder vocht, hoe moeilijker het wordt te blijven presteren. Zeker op warme dagen en tijdens duursporten, kun je wel tot 10% van je lichaamsgewicht aan vocht verliezen
  9. In tegenstelling tot wat velen geloven, helpt het drinken van water vooraf, tijdens en na je maaltijden bij de vertering [#]. Uit onderzoek blijkt dat je lichaam zich aanpast aan de mate van vloeibaarheid van de voeding in je maag. Als het meer vloeibaar is, neem je de voedingsstoffen beter op [#].
  10. Er is een duidelijk verband gelegd tijdens onderzoek onder vrouwen en meisjes tussen water drinken en gewicht verliezen [#].
  11. Water bevorderd de circulatie in je lichaam. Belangrijke voedingsstoffen en zuurstof komen daardoor sneller op de juiste plekken. Dit is goed voor je algehele gesteldheid.
  12. Veel water drinken helpt bij het voorkomen van nierstenen.
  13. Water bevochtigd ook je ademlucht. Bij intensieve sport helpt dat bij de afvoer van stof in je luchtpijp.
  14. Voldoende water drinken helpt blaasontsteking voorkomen.
  15. Omdat water positief werkt op de vertering van je voeding, is ook de energie sneller beschikbaar. Door te drinken voel je je energieker.
  16. Gebrek aan vocht, uitdroging leidt tot vermoeidheid, snel uitgeput raken en hoofdpijn.
  17. Ernstige vormen van uitdroging leiden tot oververhitting, mogelijk angstaanvallen en zelfs tot hartfalen. Zorg dus altijd voor voldoende vochtinname, zeker bij warme omstandigheden en tijdens fysieke inspanningen.

Water drinken gezond

Ongeveer 60% van het lichaamsgewicht is water. En ja, zonder water kunnen we niet bestaan. We kunnen langere tijd zonder voedsel, maar 3 dagen zonder water leidt in de meeste gevallen tot de dood [#].

Water drinken is dus nodig om te overleven. Maar het water is op zichzelf niet gezond, het maakt een groot aantal lichamelijke processen mogelijk. Je lichaam gebruikt water als transportmiddel, voor smering en voor demping.

Zuiver water, H2O, is zelfs ongezond. We hebben water nodig dat mineralen bevat. Kraanwater in Nederland en in de meeste westerse landen voldoet aan de kwaliteitseisen. Flessen water en gefilterd water is normaal gesproken ook goed voor je.

Maar zoals ook eerder vermeldt, hoeft het niet eens per se water te zijn. In principe is iedere bron van vloeistof geschikt. Pas gewoon op met de nadelige effecten van suikerhoudende en alcoholische dranken.

Hoeveel water drinken per dag

Er is niet een vaste hoeveelheid water die je per dag moet drinken. De hoeveelheid is afhankelijk van je gewicht, de mate van inspanningen die je levert, de temperaturen binnen en buiten, de luchtvochtigheid en nog veel meer. Het enige goede advies is dat je moet zorgen voldoende te drinken.

Urine

Een goede indicatie is de hoeveelheid en de kleur van je urine. Te weinig plassen en een donker gekleurde urine zijn een duidelijke aanwijzing van te weinig drinken. Plas je vaak en ziet het eruit als zuiver water, dan kun je wat minderen.

De kleur van urine bij voldoende vochtinname is licht, helder geel.

Hoeveel water drinken berekenen

Een richtlijn voor de hoeveelheid water die je minimaal zou moeten innemen in een gematigd klimaat zoals Nederland en België, is 0,35 ml per kilogram lichaamsgewicht.

GewichtLiters per dag
50 Kg1,75 Liter
60 Kg2,10 Liter
80 Kg2,80 Liter
100 Kg3,50 Liter

Dorst

Dorst is normaal gesproken een goede indicatie dat je moet gaan drinken. Het algemene advies is dus dat je daar naar luistert. Het wil niet zeggen dat je moet wachten met drinken tot je dorst krijgt. Beter is het om je drinken in te plannen en er een gewoonte van te maken.

Het binnen handbereik houden van drinken gaat daar zeker bij helpen.

Maar dorst kan ook andere oorzaken hebben.

7 Medische oorzaken van dorst

Veel dorst kan ook een medische achtergrond hebben. Als dat zo is, neem dan contact op met je huisarts.

Mogelijke oorzaken zijn:

  1. Diabetes type 1 en 2.
    Door glucose in je urine, gaat je blaas vocht aantrekken waardoor je vaker moet plassen. Dit heeft als gevolg dat je veel dorst krijgt.
  2. Diabetes Insipidus
    Dit is iets totaal anders dan Diabetes type 1 en 2. Diabetes Insipidus is een aandoening waarbij de vochtopname en het regelmechanisme verstoord zijn. Het kan zijn dat je een tekort hebt aan hormonen die werken in je nieren (hypofyseziekte) of dat je er ongevoelig voor bent (nierziekte).
  3. Hyperkaliëmie
    Dit betekent dat je teveel kalk in je bloed hebt. Het kan verschillende oorzaken hebben waaronder een overdosis aan vitamine D. Het kan ook door een te snel werkende bijschildklier komen. Een licht verhoogde hoeveelheid kalk in je bloed heeft geen gevolgen, maar een te grote hoeveelheid wel. Je gaat dan meer plassen en als gevolg krijg je meer dorst.
  4. Syndroom van Sjörgen
    Dit is een chronische ontsteking aan je traan- en speekselklieren. Je krijgt daardoor een droge mond en dat voelt als dorst.
  5. Syndroom van Conn
    Als je het syndroom van Conn hebt, dan houdt je lichaam teveel zout vast. Je bloeddruk stijgt erdoor en veel dorst en veel plassen kunnen ook een indicatie zijn.
  6. Zonnesteek
    Als je een zonnesteek hebt, krijg je verschijnselen die bij oververhitting horen. Het gaat gepaard met een gloeiende huid, zweten, bleekheid, hoofdpijn, duizeligheid, overgeven, lusteloosheid en verwarring.
  7. Bijwerking van medicijnen
    Er zijn verschillende medicijnen die dorst kunnen veroorzaken. Als je plotseling last van dorst krijgt en je gebruikt medicijnen, lees dan de bijsluiter goed of raadpleeg je arts.
  8. Overmatig verlies van lichaams-vloeistoffen als gevolg van veel overgeven, diarree of buitengewoon zweten.

Bron: www.gezondheidsnet.nl, medicalnewstoday.com

Goede alternatieven voor water

Alleen water is misschien te saai en niet smakelijk genoeg voor je. Gelukkig zijn er heerlijke alternatieven.

Thee

Kruidenthee is een uitstekend alternatief. De beste manier is om verschillende smaken te drinken en dus flink af te wisselen. Al die verschillende kruiden en smaakjes doen weer andere dingen met je lichaam.

Let wel op met vruchtenthee want daar kan al best wel wat suiker in zitten. Sowieso is het het best om geen suiker of zoetstof aan de thee toe te voegen.

Koffie

Koffie bevat geen calorieën en kun je in zijn geheel toevoegen aan de hoeveelheid water- of vochtinname. Er wordt wel beweerd dat cafeïne vocht aan je lichaam onttrekt, maar dat is onzin. Wel heeft de cafeïne invloed op je rust en energielevels. Je kunt er beter al enkele uren voor het slapen gaan mee stoppen.

Infused water

Dit vind ik een fantastische manier om vocht binnen te krijgen. Je neemt gewoon plat water en voegt daar smaakjes aan toe. Bijvoorbeeld limoensap, munt, bessen of komkommer. Drink dit vervolgens met ijs en je hebt een zalig alternatief dat er bovendien aantrekkelijk uitziet.

Zelf drink ik ‘s avonds graag een alcoholvrije Mojito. Ik mix dan in een groot glas waar flink wat blokjes ijs in liggen 50% suikervrije tonic met 50% koolzuurhoudend bronwater. Ik doe daar citroensap, limoensap en verse munt bij. Een rietje om het af te maken en genieten.

Alcoholvrije Mohito

Nadelen water drinken

Water is dus super belangrijk voor ons. Het heeft dan ook terecht voldoende aandacht. Toch kan het ook gevaarlijk zijn. Te snel of te veel water of andere vloeistoffen drinken kan zelfs de dood tot gevolg hebben.

Te snel water drinken

Als je grote glazen snel drinkt, met grote slokken terwijl je rechtop staat, gutst het je maag in en komt het daar onderin terecht. Je hele systeem gaat aan de slag om het zo snel mogelijk weer te verwerken. Belangrijke nutriënten worden daardoor minder goed opgenomen en eigenlijk heb je er dan niet zoveel aan.

Veel drinken is in principe goed, vooral ook omdat we meestal de neiging hebben te weinig te drinken, maar doe het het liefst wat rustig aan.

Te veel water drinken

Te veel water drinken kan leiden tot water intoxicatie. Te veel vocht vasthouden kan dezelfde gevolgen hebben. Je bloed raakt extra verdund waardoor het zoutgehalte te ver afneemt.

Deze situatie doet zich voor wanneer je meer water inneemt of vasthoudt dan je nieren kunnen verwerken. Hoewel het maar zelden voorkomt, kan het in ernstige gevallen zelfs leiden tot de dood.

In de tropen en in zeer warme werkomgevingen worden vaak zouttabletten of sportdrankjes voor extra elektrolyten en zout genomen.

Kans op water intoxicatie

Groepen met de grootste kans op water intoxicatie zijn:

Ultra runner met camelback
  • Duursporters, met name wielrenners, marathon lopers en triatleten.
  • Lange afstand roeiers
  • Militairen in training
  • Hikers en lange afstand wandelaars

Deze groepen zijn bewust van de risico’s van te weinig water en overcompenseren het gemakkelijkst.

Bron: www.healthline.com, www.antigifcentrum.be

Veel gestelde vragen

Hoeveel water drinken om af te vallen?

Dat veel water drinken afvallen bevordert, klopt. Dat blijkt uit onderzoek. Dames die 1,5 liter boven hun normaal dronken, vielen meer af dan zij die dat niet deden.

Is veel water drinken gezond?

De minimale hoeveelheid die je dagelijks moet drinken is 1,5 tot 2 liter water. Maar als je uitgaat van 35 ml per kilogram lichaamsgewicht, heb je een goede richtlijn voor jezelf. Als je urine donker is, drink je te weinig. Als het als water is, drink je te veel. De goede kleur is licht gelig.

Moet je tegen hoofdpijn water drinken?

Te weinig water kan leiden tot hoofdpijn, maar te veel aan water of vocht in je lichaam ook. Daarnaast zijn er enorm veel andere oorzaken die hoofdpijn kunnen geven. Water drinken tegen hoofdpijn is dus niet per se een oplossing. Als het op een warme dag gebeurt en je weinig gedronken hebt, raad ik het wel aan om in rustig tempo voldoende te drinken.


Hey,

Als je dit leuk vond om te lezen en je hebt er wat aan gehad, dan zou ik het enorm waarderen wanneer je het met je vrienden wilt delen.

Hiermee help je me mee de wereld een gezondere plek te maken, één persoon per keer.

Super tof van je,

Frank

Stuur me een bericht met messenger of e-mail

Avitar Frank

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.