Hoe Moet Je Mediteren

Mediteren is ontzettend goed voor je. Je kunt er veel aan hebben. Zo maakt mediteren je kalm, laat het je gedachten in een ander perspectief plaatsen en heeft het positieve invloed op je immuunsysteem.

In het begin is mediteren lastiger dan je denk.

Daarom help ik je in dit artikel graag verder om antwoord te geven op de vraag: hoe moet je mediteren?

Hoe moet je mediteren
Hoe moet je mediteren? Bijvoorbeeld ’s ochtends op bed.

Hoe lang mediteren

De kans is groot dat je al langer wilt mediteren, maar dat je jezelf voorhoudt dat je hier geen tijd voor hebt. Het is daarom belangrijk dat je er zelf al vooraf tijd voor vrijmaakt. Plan een moment op de dag in waarop je gaat mediteren. Hierdoor is de kans veel groter dat je het ook echt zal doen. Zorg er dus voor dat je dagelijks tijd vrij maakt voor je meditatie, een paar minuten is al genoeg.

Wanneer mediteren?

Wanneer je net begint met mediteren, kun je dit het beste direct in de ochtend doen. Op dat moment is de dag nog niet helemaal begonnen en voel je nog niet de stress en haast die je later op de dag wel zal ervaren.

Ga dus 5 minuten mediteren direct na het opstaan.

Dit lukt makkelijk als je het mediteren opneemt in je vaste routine. Doe het bijvoorbeeld voor of juist na het tandenpoetsen. Door meditatie onderdeel te maken van je routine houd je het ook makkelijker vol.

Hoe moet je mediteren?

Zorg voor een fijne houding bij het mediteren

Tijdens het mediteren is het belangrijk dat je goed zit, dus zorg ervoor dat je een fijne, comfortabele houding aanneemt. Je hoeft niet per se in een kleermakerszit te gaan zitten. Je houding moet prettig aanvoelen en makkelijk te doen zijn. Zitten in een lotushouding is gebruikelijk bij mediteren. Daarbij leg je de linkervoet op het rechterbeen en de rechtervoet op het linkerbeen.

Maar het maakt niet uit of je de lotushouding doet of niet. Als deze te lastig of te ongemakkelijk is, kun je ook gewoon in een andere houding op de grond of op een stoel gaan zitten. Het belangrijkste is dat jij je kunt ontspannen tijdens het mediteren. Een meditatiekussen helpt daar bij.

Mediteren en Yoga zijn een geweldige combinatie. Yoga poses gebruik je om bewust te zijn van het moment. Sommige poses zijn geschikt om lang vol te houden en lenen zich goed voor meditatie. De yoga-ademhaling vormt ook een perfecte match.

Meditatie ademhaling

Bij het mediteren kun je uit meerdere meditatieoefeningen kiezen. Sommige oefeningen focussen vooral op je concentratie of op visualisatie. Mediteren zorgt er in alle gevallen voor dat je je aandacht op iets anders richt dan op je gedachten.

Focussen op je ademhaling is de belangrijkste en meest voorkomende meditatieoefeningen. Door je volledig te richten op je ademhaling tijdens het mediteren, kom je helemaal tot rust.

Let tijdens het mediteren op de lucht die je buik in- en uitstroomt. Je kunt hierbij het beste een ritme vinden, bijvoorbeeld 4 seconden inademen en dan weer 5 seconden uit. Het maakt niet zo veel uit wat dit ritme precies is, zolang je er maar voor zorgt dat je in gelijke bewegingen ademhaalt en dat het uitademen langer duurt dan het inademen.

4-7-8 ademhaling

Deze techniek start je door eerst door je mond volledig uit te ademen. Doe dit op een manier alsof je een veertje wilt wegblazen. Adem vervolgens in 4 seconden door je neus diep in. Hou je adem 7 seconden vast en adem rustig in 8 seconden uit.

De 4-7-8 ademhalingstechniek is een krachtig middel om te starten met je meditatie. Na 4 keer ademhalen met deze techniek ben je voldoende tot rust gekomen.

Sluit dan je ogen, keer na de laatste uitademing terug naar het normale ritme en blijf gefocust op je ademhaling.

Ieder keer dat je met de 4-7-8 techniek adem haalt, pak je een momentje van rust. Dit kan op ieder moment van de dag, maar manifesteert zich het best bij stress situaties en voor het slapen gaan.

Meditatie is gedachten loslaten

Het hele punt van mediteren is dat je je kunt ontspannen en dat je niet aan vervelende dingen hoeft te denken. Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan en al helemaal als je net begint met mediteren. Het is dan ook niet erg om gedachten te hebben tijdens het mediteren. Het is belangrijk dat je er niks mee doet.

Probeer je gedachten te visualiseren als een wolk. Deze wolk merk je op, maar laat je vervolgens gewoon langs je gaan. Op deze manier accepteer je wel dat je gedachten hebt, wat ook normaal is, maar doe je er niks mee en kun je teruggaan naar het letten op je ademhaling.

Hierdoor zul je ook meer bewust in het moment leven tijdens het mediteren, in plaats van dat je zit te piekeren over zaken waar je op dat moment weinig aan kunt doen of veranderen.

Blijf oefenen

Mediteren is dus eigenlijk niet zo moeilijk. Het is echter wel belangrijk dat je blijft oefenen. Want hoe meer je het doet, hoe beter je er in wordt.

Het is per persoon verschillend hoe lang het precies duurt, maar binnen een paar dagen merk je verschil.

Veel gestelde vragen

Wat is meditatie?

Meditatie geeft een staat van innerlijke rust. Bij het mediteren word je bewust van het nu. Je ziet gedachten aan je voorbij gaan zonder ze te veroordelen. Pijn en ongemak wordt er dragelijker door.

Wat gebeurt er als je mediteert?

Je focust op één ding, vaak ademhaling, en daarmee train je aandacht te hebben. Behalve dat het goed is voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid, wordt ook je hersenfunctie beter.

Dus, hoe moet je mediteren

  • Plan je dagelijkse meditatie momenten.
  • Kies voor korte meditaties als je net begint. 5 minuten of zelfs minder, is al genoeg.
  • Zorg voor een fijne en comfortabele houding. Een meditatiekussen helpt daar bij.
  • Focus op je ademhaling. De 4-7-8 techniek is goed om mee te beginnen.
  • Als je merkt dat je gedachten afgedwaald zijn, stel het dan voor als een wolk die voorbij drijft en keer terug naar de focus op je ademhaling.
  • Hou het vol en blijf oefenen.

Hey,

Als je dit leuk vond om te lezen en je hebt er wat aan gehad, dan zou ik het enorm waarderen wanneer je het met je vrienden wilt delen.

Hiermee help je me mee de wereld een gezondere plek te maken, één persoon per keer.

Super tof van je,

Frank

Stuur me een bericht met messenger of e-mail

Avitar Frank

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.