25 Tips waarmee Snel en Gezond Afvallen nog Voor de Zomer Lukt

We kennen allemaal het probleem wel; de zomer komt eraan en je wilt afvallen, zodat je lichaam er perfect uitziet voor de zomer, maar je weet niet waar je moet beginnen.

Het lijkt bij sommige mensen zo makkelijk om af te vallen, maar helaas is dit niet bij iedereen zo. Je hebt inmiddels al van alles geprobeerd, maar niks lijkt te werken. Geef het toch nog niet op! We hebben hier maar liefst 25 Tips waarmee je Snel en Gezond gaat Afvallen.

25 tips waarmee snel en gezond afvallen nog voor de zomer lukt
25 Tips waarmee Snel en Gezond Afvallen nog Voor de Zomer Lukt

Op deze manier ben je niet alleen weer op tijd voor de zomer in shape, maar ben je gezond gewicht aan het verliezen. Hierdoor komt het gewicht ook niet na een tijd weer ineens terug.

25 Tips voor je Snel en Gezond Afvallen

Als het aankomt op afvallen, zijn een paar dingen heel belangrijk. Allereerst is je voeding voor een groot deel verantwoordelijk of je nu afvalt of niet. Daarnaast heeft je lichaam ook beweging nodig om calorieën te verbranden, zodat je afvalt. Als laatste willen veel mensen het liefste buikvet verliezen, waardoor je het beste oefeningen voor het verbranden van buikvet kunt gaan doen.

Tips over voeding

Zoals gezegd is je voeding zo ongeveer het belangrijkste aspect van het afvallen. Vooral als je wilt dat dit op een gezonde manier gebeurt, is het belangrijk dat je de juiste voedingsmiddelen eet. Dit zijn een aantal tips over voeding, waarmee je in no-time zult afvallen.

1. Kies het juiste fruit

Je weet inmiddels wel dat fruit heel goed voor je is. In fruit zitten namelijk veel vezels die je kunnen helpen om af te vallen en dan vooral buikvet te verliezen.

Het is echter wel belangrijk dat je het juiste fruit kiest als je graag wilt afvallen. Zo zit er in het ene soort fruit meer suiker dan in de ander. Als je wilt afvallen moet je daarom kiezen voor een stuk fruit dat een laag suikergehalte bevat.

Een aantal fruitsoorten met een laag suikergehalte zijn bijvoorbeeld watermeloen, perzik, frambozen, aardbeien en cantaloupe meloen. Het is het beste om 2 stuks fruit per dag te eten, waarvan er minimaal 1 een laag suikergehalte bevat.

2. Eet natuurlijk

Veel dingen lijken op het eerste gezicht misschien gezond, maar blijken dit toch niet zo te zijn. Vandaag de dag gebruiken namelijk heel veel fabrikanten extra suiker in hun producten. Zelfs bij gesneden vleeswaren voor op je brood bijvoorbeeld. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk natuurlijke producten te eten, want hier zitten geen onnodige extra suikers in. Dit helpt je vervolgens weer om af te vallen.

3. Zorg voor variatie

Om af te vallen wil je natuurlijk zoveel mogelijk gezond gaan eten, maar zorg er wel voor dat je gevarieerd eet en niet hetzelfde gezonde product voortdurend blijft eten. Je lichaam heeft namelijk ontzettend veel verschillende voedingsstoffen nodig, zoals bijvoorbeeld antioxidanten, vezels, mineralen, eiwitten en vitamines. Deze voedingsstoffen vind je niet allemaal in één product en daarom moet je zorgen voor variatie in je dieet.

Probeer dus iedere dag verschillende soorten fruit, groenten en andere producten te eten.

4. Eet de juiste koolhydraten

Veel mensen weten het verschil niet tussen snelle koolhydraten en langzame koolhydraten[1]. Snelle koolhydraten zitten in witbrood en gewone pasta en deze koolhydraten worden snel door je lichaam verbrand.

Hierdoor kan je niet veel energie halen uit deze koolhydraten en worden ze al snel omgezet in vet.

Bij langzame koolhydraten is het zo dat je lichaam er lang op kan teren en je er veel energie uit haalt. Langzame koolhydraten vind je bijvoorbeeld in volkoren brood of volkoren pasta.

Om af te vallen hoef je dus niet per se minder koolhydraten te gaan eten, maar wel minder snelle koolhydraten. Op deze manier kan je alsnog snel en gezond afvallen, zonder dat je allerlei verschillende dingen niet meer kunt eten.

5. Eet gezonde vetten

Men denkt onterecht dat vetten slecht zijn, maar ons lichaam heeft vetten juist nodig. Dit moeten dan wel de juiste vetten zijn. Denk hierbij aan avocado, noten of vis bijvoorbeeld. Hier zitten allerlei gezonde vetten in die je lichaam hard nodig heeft.

Al je alles wilt weten over vet en hoe belangrijk dat eigenlijk is, lees dan het boek Vet Belangrijk van auteur: Mariëtte Boon Liesbeth van Rossum

6. Drink gezond

Veel mensen drinken vrijwel iedere dag frisdrank, maar dit is hartstikke slecht voor je. Zelfs in drinken zoals appelsap of ander vruchtensap zitten ontzettend veel suikers. Het is daarom belangrijk dat je ook op je drinken let. Probeer dus zoveel mogelijk water te drinken of maak zelf een smoothie, aangezien je hierbij wel weet wat er precies in zit en je niet verrast kan worden door een berg suikers.

7. Eet de juiste snacks

Om af te vallen hoef je echt niet heel weinig te gaan eten, maar je moet gewoon minder calorieën binnen krijgen dan je verbrandt. Het is daarom belangrijk dat je de juiste snacks eet.

Denk bijvoorbeeld aan wat noten of een lekker stuk fruit. Je kan ook allerlei soorten groenten eten als snack of bijvoorbeeld yoghurt. Verder zijn hummus, kwark en rijstwafels ook nog een gezond tussendoortje.

8. Eet veel eiwitten

Bij het afvallen wil je natuurlijk graag vet verbranden, maar liever niet dat je lichaam spieren afbreekt. Het is daarom heel belangrijk dat je voldoende eiwitten eet iedere dag.

Allereerst zorgen eiwitten ervoor dat je langer vol zit en zo minder tussendoortjes zal eten. Daarnaast zorgt het er ook nog voor dat je meer vet verbrandt.

De belangrijkste reden is echter dat eiwitten je helpen om spiermassa op te bouwen of juist te behouden en meer spieren betekent meer vet verbranden. Eiwitten vind je in eieren, vlees (vooral kip), noten, vis en zaden.

9. Eet alles met mate

Je hoeft niet per se een strikt dieet te volgen om af te kunnen vallen voor de zomer. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je gezond eet, maar dit betekent niet dat je alles wat je lekker vindt niet meer mag eten. Je kan echt wel zo nu en dan nog chocolade bijvoorbeeld eten, maar zorg er gewoon voor dat je dit met mate doet. Zo kan je nog steeds snel en gezond afvallen, zonder jezelf het leven zuur te maken.

Bonus tip

Lees ook het blog over wat je vooral niet moet eten.

Tips voor afvallen met sport

Hoewel afvallen voor een groot deel afhangt van de juiste voeding, is het ook heel belangrijk dat je voldoende beweging krijgt. Je lichaam verbrandt namelijk calorieën en zo ook vet iedere dag. Om af te vallen, moet je ervoor zorgen dat je meer calorieën verbrandt dan je binnenkrijgt en dit doe je door te sporten.

10. Begin niet te snel

Het is heel goed te begrijpen dat je het liefste direct zoveel mogelijk gaat sporten wanneer je graag wilt gaan afvallen, maar doe dit juist niet. Je lichaam heeft namelijk even tijd nodig om te wennen aan het bewegen en als je te fanatiek begint, loop je ook veel meer kans op blessures.

Begin dus rustig aan en ga in het begin maar 1 of 2 keer sporten. Wanneer je lichaam eraan gewend is, kun je dit verder gaan opbouwen als je dat graag wilt.

11. Zorg voor realistische doelen

Tijdens het sporten zet je bepaalde doelen voor jezelf, maar wanneer je deze niet haalt, kan dit ontzettend demotiverend zijn. Daarom is het belangrijk dat je realistische en haalbare doelen voor jezelf zet. Op deze manier blijf je gemotiveerd en kun je je doelen nog altijd bijstellen of nieuwe doelen zetten, wanneer je de oude hebt gehaald.

12. Denk aan alle voordelen

Niemand die fanatiek sport heeft iedere keer zin om bijvoorbeeld naar de sportschool te gaan, maar deze mensen houden het vol dankzij discipline.

Wanneer je nog geen discipline hebt opgebouwd, kan dit nog lastig zijn, maar daarom is het belangrijk dat je juist aan alle voordelen van het sporten denkt. Onthoud dat je steeds fitter zal worden en dat je steeds dichter bij je doel komt te zitten. Denk ook aan dat goede gevoel dat je krijgt na het sporten.

13. Drink water

Tijdens het sporten denk je er misschien niet altijd aan, maar je verliest toch wel veel vocht als je zo bezig bent. Het is daarom ontzettend belangrijk dat je genoeg water drinkt op een dag om te voorkomen dat je uitdroogt. Zorg dus dat je minstens 2 liter water drinkt op een dag.

14. Doe krachttraining

Veel mensen denken eigenlijk alleen maar aan cardio als ze denken aan afvallen, maar krachttraining kan hier toch ook erg effectief voor zijn. Met krachttraining bouw je namelijk meer spiermassa. Onze spieren hebben calorieën nodig om energie uit te halen. Dit betekent dat je met meer spiermassa ook meer calorieën zal verbranden.

Voor meer vetverbranding is het dus heel belangrijk dat je krachttraining gaat doen.

15. Probeer Hiit

Hiit training staat voor High Intensity Interval Training. Hierbij doe je meerdere oefeningen achter elkaar, maar wissel je af tussen intensief en rust. Dit zorgt ervoor dat je hartslag hoog blijft, waardoor je meer vet verbrandt.

Je kunt zelf kiezen waar je een Hiit training wilt doen. Dit kan bijvoorbeeld met rennen, op een fitnessapparaat, met gewichten of gewoon met je lichaamsgewicht.

16. Ga zwemmen

Een ander soort sport die perfect is om af te vallen is zwemmen.

Zwemmen is vooral goed voor mensen met gevoelige gewrichten, aangezien deze niet worden overbelast in het water. Ook train je al je spieren met het zwemmen, waardoor je niet verschillende trainingen hoeft te doen. Bij het zwemmen kan je wel 500 calorieën in 1 uur verbranden!

17. Zoek een leuke sport

Als je graag wilt afvallen door te sporten, zorg dan dat je een sport uitkiest die je leuk vindt en die bij je past. Op deze manier is het namelijk veel makkelijker vol te houden. Er zijn meer dan genoeg sporten waarmee je kunt afvallen, dus kies jouw favoriete sport en begin met bewegen!

18. Ga samen met iemand sporten

Er zullen altijd momenten zijn waarop je eigenlijk geen zin hebt om te gaan sporten en daarom is het belangrijk dat je probeert om met iemand samen te gaan sporten.

Wanneer je met iemand samen naar de sportschool gaat, is de kans veel kleiner dat je op het laatste moment niet gaat, omdat je dan ook iemand anders teleurstelt. Door samen met iemand te sporten, zal je zien dat je het veel beter volhoudt.

19. Ga wandelen

Een andere makkelijke manier om af te vallen is door te wandelen. Bij het wandelen kun je 150 calorieën verbranden met een uur rustig lopen en 200 of 250 calorieën als je wat sneller loopt. Wandelen is niet alleen leuk en rustgevend om te doen, maar je kan ook iedere dag of iedere week een wandeling met je vrienden of familie inplannen. Op deze manier blijft het afvallen makkelijk én leuk om vol te houden.

20. Probeer eens crossfit

Crossfit is een vrij nieuwe vorm van sport, waarbij je atletiek, gymnastiek en gewichtheffen combineert. Hierbij doe je oefeningen die lijken op beweging uit je dagelijkse leven. Deze moet je vervolgens zo snel en zo krachtig mogelijk uitvoeren. Er zijn veel verschillende oefeningen die je hiervoor kunt doen, waarbij je de spieren in je hele lichaam kunt trainen én veel vet kunt verbranden.

Lees ook het blog Sneller Afvallen met Sport.

Tips om buikvet te verliezen

Bij het afvallen willen veel mensen vooral hun buikvet verliezen. Dit is tenslotte ook de plek waar het vet bij de meeste mensen direct naartoe gaat. Om je verder op weg te helpen, zijn hier nog een paar tips om buikvet te verliezen.

21. Eet eiwitten bij het ontbijt

Dit lijkt misschien een beetje op de tip over het eten van meer eiwitten, maar het is ook heel belangrijk dat je dit bij het ontbijt al doet. Eiwitten geven je namelijk een vol gevoel, waardoor je minder vaak aan eten zal denken, minder tussendoortjes zal eten tot aan de lunch en je uiteindelijk minder calorieën op een dag zal eten.

22. Vermijd stress

Deze tip is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar stress zorgt ervoor dat je lichaam meer cortisol (een antistresshormoon) aanmaakt. Dit hormoon zorgt er vervolgens voor dat er meer vet wordt opgeslagen rondom je buik en dat je meer eetlust hebt. Door dus langdurig stress te vermijden, kan je zo ook meer buikvet verliezen.

23. Spinazie smoothie

Groene smoothies zijn inmiddels heel populair, maar vooral een spinazie smoothie kan je helpen om buikvet te verliezen. Zo bevat spinazie veel thylakoïde, waardoor je hedonische honger verlaagd wordt.

Hedonische honger is niet zomaar honger, maar juist de behoefte aan vettig en zoet eten. Je kan dus makkelijker je buikvet verliezen door spinazie smoothies te drinken.

24. Zorg voor kou

Dit klinkt misschien een beetje gek, maar wanneer je het koud hebt, maakt je lichaam meer testosteron aan. Deze stof stimuleert de vetverbranding in je lichaam enorm, waardoor je lichaam dus meer buikvet kan verbranden. Ook zal je lichaam meer vet gaan verbranden om het warmer te krijgen.

25. Train je buikspieren

Het is niet zo dat je gericht buikvet kunt verbranden, en al helemaal niet met buikspiertraining. Wat wel een mooi effect is van sterkere buikspieren, is dat ze beter zichtbaar worden.

Dat helpt bij het verkrijgen van dat zomer lichaam.

Conclusie

Snel en gezond afvallen kan als je voor jezelf een haalbaar doel stelt en met de tips over voeding, sport en het verliezen van buikvet aan de slag gaat.

Wat heb jij geprobeerd? Wat zijn je ervaringen? Deel ze hieronder met ons.

En als je vragen hebt, stel ze gerust. We beantwoorden alles.

Veel gestelde vragen

wat is het beste dieet om af te vallen

Snel afvallen met een dieet kan goed met een Keto dieet. Het Keto dieet is eigenlijk niet geschikt voor continue gebruik, maar uitermate geschikt om snel op gewicht te komen.

hoe snel afvallen

Snel afvallen bereik je op een verantwoorde manier door gezond te eten, te bewegen en door de ‘slechte’ consumpties achterwege te laten. Loop niet te hard van stapel met cardio en doe aan krachttraining.


Hey,

Als je dit leuk vond om te lezen en je hebt er wat aan gehad, dan zou ik het enorm waarderen wanneer je het met je vrienden wilt delen.

Hiermee help je me mee de wereld een gezondere plek te maken, één persoon per keer.

Super tof van je,

Frank

Stuur me een bericht met messenger of e-mail

Avitar Frank

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.